GMe100 on GM100-kairavaunun akkukäyttöinen versio. Sillä voidaan suorittaa samat tutkimusmenetelmät kuin diesel-käyttöisellä kaksosellaan, mutta ilman diesel-moottorin päästöjä.
GMe100 on raskas täyssähköinen maaperätutkimusvaunu. Se on varusteltu älykkäällä, kauko-ohjattavalla GM IQAN -ohjausjärjestelmällä sekä navigaatio- ja tallenninohjelmisto GMTrackerilla. Tutkimus- ja konetiedon taltioinnin ja reaaliaikaisen jakelun mahdollistaa GMTrackerCloud-pilvipalvelu.
Tuetut tutkimusmenetelmät ovat samat kuin dieselkäyttöisissä kairavaunuissa. Uutuutena GMe100:ssa dieselvoimapaketti on korvattu sähköisellä voimayksiköllä. Koneen kairaustoiminnot on toteutettu hyväksikoetulla hydraulisella voimansiirrolla. Vaunun voimalähteenä on nominaalitehoiltaan 60 kW:n sähkömoottori, joka takaa riittävästi tehoa kaikkien vaunun hydrauliikkaa vaativien toimintojen suorittamiseen. Energiatehokkuuden maksimoimiseksi vaunun ilmakompressori toimii omalla erillisellä sähkömoottorilla.
GMe100-kairavaunussa on sisäänrakennettuna 121 kilowattitunnin 400-volttinen akkujärjestelmä. Akkujen lataus tapahtuu tehokkaasti CCS-standardin mukaisella laitteistolla maksimissaan 93 kilowatin teholla.
GM Powerpack lisää tarvittaessa GMe100-kairavaunun akkukapasiteettia, minkä ansiosta vaunulla voidaan työskennellä yhtäjaksoisesti yhdellä latauksella vieläkin pidempään. Lisäpatteriratkaisuja on saatavilla joustavasti ja kustannustehokkaasti käyttötarpeen mukaan.
Powerpack on asennettu liikennekäyttöisen perävaunun päälle, joten sen kuljettaminen on helppoa ja lataaminen onnistuu esimerkiksi henkilöautojen pikalatauspisteillä. Powerpack pystyy suuriinkin piikkitehoihin energiantarpeeltaan vaihtelevassa käytössä.
GMe100-kairavaunun lisäksi GM Powerpackia voidaan käyttää myös muissa Geomachinen vaunumalleissa hybridipaketin voimalähteenä.
Geomachinen kaivaraunumallit GM75, GM85, GM100, GM200 ja GM8 ovat olleet saatavilla hybrideinä jo vuodesta 2021. Hybrid-ominaisuus mahdollistaa näiden vaunujen käyttövoiman vaihtamisen dieselistä sähköön esimerkiksi silloin, kun työskentely-ympäristö asettaa kairausten päästöille tai äänen voimakkuudelle rajoituksia. Hybridin ansiosta kairausten suorittaminen on siis häiriötöntä tiheän asutuksen keskellä ja jopa sisätiloissa.
Diesel-moottorin rinnalle kairavaunuun on valittavissa hybridivoimayksikkö GM Hybrid Unit 22, joka soveltuu kevyempiin kairausmenetelmiin.