GMe100 är den batteridrivna versionen av borriggen GM100. Den kan utföra samma forskningsmetoder som sin dieseldrivna tvilling, men utan utsläpp från en dieselmotor.

GMe100 är tunga, helelektriskamarkundersökningsvagn. Den är utrustad med det intelligenta, fjärrstyrda GM IQAN-styrsystemet och navigations- och uppsamlingssystemet GMTracker. Registrering och realtidsdistribution av forsknings- och maskindata möjliggörs av molntjänsten GMTrackerCloud.

Forskningsmetoderna som stöds är desamma som i dieseldrivna GM100 borrigen. I den nya GM100e-modellen har dieselkraftpaketet ersatts med en elektrisk kraftenhet. Maskinens borrfunktioner drivs av ett beprövat hydrauliskt transmissionssystem. Vagnen har en elektrisk motor som säkerställer tillräcklig kraft för alla funktioner som kräver hydraulik. För att maximera energieffektiviteten drivs vagnens luftkompressor av en separat elektrisk motor.

GMe100-borriggen har ett inbyggt batterisystem. Batterierna laddas effektivt med CCS standardutrustning.

Vid behov ökar GM Powerpack batterikapaciteten på GMe100 borrvagnen, vilket gör att borrvagnen kan arbeta kontinuerligt på en enda laddning ännu längre. Tilläggsbatteripaket finns flexibelt och kostnadseffektivt tillgängliga enligt behov.

Powerpacken är installerad på en vägregistrerad trailer, så den är enkel att transportera och kan laddas på till exempel snabbladdningsstationer för personbilar.

Förutom GMe100-borrvagnen kan GM Powerpack även användas i andra Geomachine-borrvagnsmodeller som kraftkälla för hybridpaketet.

Geomachines borrvagns modeller GM75, GM85, GM100, GM200 och GM8 har funnits som hybrider sedan 2021. Hybridfunktionen möjliggör att dessa vagnar kan byta drivkraft från diesel till elektricitet, till exempel när arbetsmiljön ställer krav på borrningens utsläpp eller ljudnivå, som i tätbebyggda stadsområden.

Vid sidan av dieselmotorn kan borrvagnen utrustas med hybridkraftenheten GM Hybrid Unit 22, som är lämplig för lättare borrningsmetoder.

Datasheet