Inspired by the Future
Geomachines digitala innovationer är starkt framtidsfokuserade. Vår vision är att vara världens ledande tillverkare av lösningar för markundersökning. Det innebär att våra maskiner – och de processer som genomförs med dem – måste vara förstklassigt intelligenta.
Vi utvecklar kontinuerligt nya digitala innovationer som ökar transparensen i undersökningsprocesserna, effektiviserar arbetet, förbättrar maskinhanteringen, höjer maskinernas kapacitetsutnyttjande och förbättrar den totala lönsamheten i processerna. Detta görs genom att utnyttja, förädla och dela information som uppstår i processerna – på det smartaste möjliga sättet.
GMTracker
Hjärtat i vår digitala produktfamilj är GMTracker-enheten – ett högintelligent verktyg utvecklat för markundersökningsprocesser, som ger full insyn i processerna och en tydlig lägesbild av maskinernas prestation. Den lagrar realtidsdata om markegenskaper, operatörens observationer samt data från externa undersökningsinstrument, maskiner och informationskällor.
Med hjälp av GMTracker – första gången i markundersökningens värld – med endast en och samma enhet, är det nu möjligt att samla in information, utnyttja den i underhåll och service av maskiner, vid planering och övervakning av arbetsflöden och att dela markforskningsdata med dem som behöver det.
I sin StandAlone-version fungerar GMTracker som ett lokalt arbetsverktyg för fältoperatören. Operatören matar in uppgifterna i enheten, genomför undersökningarna och övervakar den insamlade datan. Hen kan även dokumentera sina egna observationer i systemet.
I StandAlone-versionen lagras informationen lokalt på surfplattans internminne, som fungerar som enhetens gränssnitt. När operatören har kvalitetssäkrat datan, kan den delas vidare till berörda parter via e-post, filöverföringstjänst eller minneskort.
GMTrackerCloud
För den modernaste, smartaste och mest effektiva markundersökningen är GMTrackerCloud rätt val. Den kopplar samman alla medlemmar i projektets värdekedja genom att skapa en realtidskanal för informationsutbyte.
Effektiviteten ökar när information flödar fram och tillbaka i realtid mellan fältoperatörer, projektledning, planering, huvudentreprenör och beställare. Kärnan i detta är den data som genereras i markundersökningen, och som nu kan användas på ett klokare sätt för att utveckla både processer och affärsverksamheten.
En lösning som anpassar sig efter användarens behov
GMTrackerCloud växer i takt med användarens behov. När alla innovativa funktioner i programvaran är aktiverade, möjliggör den effektivt och datadrivet genomförande av nyckeluppgifter i markundersökningsprojekt – till exempel datainsamling och övervakning, uppföljning av maskinprestanda, helhetsstyrning av projekt och maskinpark samt service och underhåll.
Traditionellt har planering och ledning av markundersökningsprojekt inneburit mycket manuellt arbete. Det har även varit svårt att få informationen att röra sig i realtid mellan projektets olika aktörer.
GMSiteOps är en funktion i GMTrackerCloud som effektiviserar projektledning och resursplanering samt automatiserar relaterade uppgifter. Den digitaliserar projektledarens arbetsbord och integrerar det i projektets värdekedja. GMSiteOps förbättrar transparens, realtidstillgång, kvalitet och säkerhet, samt hjälper till att omvandla insamlad data till konkreta affärsnyttor.
Hur fungerar det i praktiken?
Geoteknikern laddar upp ett färdigt förundersökningsprogram i GMSiteOps. Ansvarig forskare delar arbetsuppgifterna till borrvagnar och skickar informationen till operatören i fält. Operatören genomför uppgifterna, övervakar datan, genomför kvalitetssäkring och laddar upp informationen till molnet. Projektets intressenter och ansvarig forskare kan följa arbetet i realtid och får tillgång till datan omedelbart när arbetet är klart.
Traditionellt har service och underhåll av maskiner varit reaktivt, felsökning långsam och dokumentationen svåråtkomlig. Oväntade driftstopp har varit vanliga och därför har underhållet blivit dyrt.
GMCare är en funktion i GMTrackerCloud som maximerar borrvagnarnas kapacitetsutnyttjande. Den skapar en tvåvägskommunikation mellan operatör, maskinansvarig och servicepartner. Programvaran ger servicepartnern en realtidsbild av maskinens status och möjliggör förebyggande åtgärder för att minska fel.
GMCare digitaliserar och standardiserar dokumentationen av service och underhåll och lagrar den centralt. Programvaran använder maskininlärning och bygger kontinuerligt en kunskapsbas baserat på insikter från tidigare händelser. Detta möjliggör mer individanpassat och proaktivt underhåll i framtiden.
Hur fungerar det i praktiken?
Operatören genomför nödvändiga kontroller och rapporterar eventuella problem till GMCare. Informationen om problemen, samt felkoder som lästs automatiskt, skickas i realtid till servicepartnern. Maskinen sätts genast i servicekön och arbetet med att lösa problemet inleds omedelbart. Servicepartnern vägleder operatören eller kallar in maskinen för service om problemet inte kan lösas på distans.
Med GMCare hålls maskinens servicehistorik alltid uppdaterad, eftersom servicepartnern registrerar alla åtgärder direkt i programvaran på ett standardiserat sätt.
Livscykelhanteringen av maskinparken har hittills varit utmanande, eftersom dokumentationen inte har lagrats centralt. Uppdatering av information har krävt manuellt arbete och kalustodata har därför inte varit aktuell.
GMFleet är en funktion i GMTrackerCloud som säkerställer att all viktig maskindata alltid är uppdaterad. Det är ett maskinregister som innehåller all information om maskinen, dess tekniska dokumentation och livscykeldata. Även information om tekniska specifikationer finns lättillgängligt.
Med helhetsstyrning av maskindata kan man nu följa upp livscykelkostnader mer noggrant. Detta möjliggör bättre budgetering och upphandlingsbeslut baserade på verklig, aktuell information.
Hur fungerar det i praktiken?
Maskintillverkaren och maskinansvariga lagrar all relevant dokumentation i GMFleet-registret. Servicepartners och projektledning har tillgång till den senaste informationen i rätt format. Projektledare och maskinansvarig kan följa maskinernas position och prestanda i realtid. Det betyder att den närmaste maskinen kan tilldelas uppgiften, och serviceförfrågningar kan styras till närmaste servicepunkt. Obehörig användning blir också synlig tack vare GMFleet.
Den digitala produktfamiljen växer
Geomachines digitala produktfamilj utvecklas och växer ständigt. I framtiden kommer GMTrackerCloud att innehålla ännu mer maskinintelligens samt funktioner för datainsamling, rapportering och analys. Den röda tråden i vår produktutveckling är att skapa smarta tjänster som kontinuerligt förbättrar våra kunders effektivitet, lönsamhet och kvalitet i arbetet.