Maaperätutkimusvaunujen asiakaslähtöinen pioneeri
21.05.2025
Geomachine
Geomachine on suunnitellut ja rakentanut maaperätutkimusvaunuja maailman haastavimpiin olosuhteisiin jo yli neljän vuosikymmenen ajan. Tänä päivänä sen tuoteperheessä on seitsemän erilaista vaunumallia kattamaan kaikki maaperätutkimuksen tarpeet.
Geomachine aloitti maaperätutkimusvaunujen tuotekehityksen vuonna 1984. Tutkimusta oli tähän asti tehty Suomen olosuhteissa käsityönä ja Geomachine halusi lähteä selvittämään, voisiko tutkimusprosessin automatisoida koneella tehtäväksi.
Tänä päivänä konemallisto kattaa seitsemän vaunumallia, joilla voidaan suorittaa kaikki haastavan skandinaavisen maaperän tutkimusmenetelmät. Tulevaisuuden kasvaviin päästöttömyysvaatimuksiin vastatakseen Geomachine on kehittänyt myös täyssähköisen raskaan GMe100-tutkimusvaunun, joka soveltuu kaikkiin samoihin tutkimusmenetelmiin kuin diesel-käyttöinen kaksosensa.
Kairavaunujen tuotekehityksessä on tapahtunut paljon viimeisten vuosikymmenien aikana. Tulevaisuudessa kehitys jatkuu edelleen voimakkaana, mutta sen painopisteet tulevat muuttumaan.
Kairavaunujen kehityksen kulmakivet
Kairavaunujen tuotekehitys on iteratiivinen prosessi. Pyörää ei ole tarvetta keksiä joka kerran uudelleen, vaan uusi tuote kehitetään useimmiten jo olemassa olevan pohjalle. Hyväksi havaittu ja toimiva säilytetään, ja asiakkailta palautetta saaneita osa-alueita kehitetään eteenpäin.
Asiakaspalaute on Geomachinen myyntipäällikkö Alexander Packalénin mukaan usein hyvin konkreettista. “Esimerkiksi kairavaunumallimme GM85 syntyi siksi, että sen edeltäjään GM75-vaunuun ei ollut mahdollista liittää asiakkaan tehotarpeeseen riittävän isoa kompressoria. Tuoteperheemme jättiläinen, kahdeksanpyöräinen GM8 puolestaan näki päivänvalon, koska asiakkaallamme oli tarve työskennellä kivikkoisissa ja haastavissa maastoissa, joihin telakoneilla ei ollut asiaa. GM8-vaunu onkin maastokelpoisuutensa vuoksi aivan omaa luokkaansa ja nykyään sitä hyödynnetään esimerkiksi tuulivoimalatyömailla, jotka sijaitsevat usein tiettömien taipaleiden takana.”
Asiakaspalautteen lisäksi uusien tuotteiden kehitystä ohjaavat myös lainsäädäntö, ympäristövaatimukset ja tietenkin tarve jatkuvasti turvallisempaan ja tehokkaampaan työskentelyyn. “Maaperätutkimusalalla, aivan kuten muillakin toimialoilla, paine ympäristöystävällisyyteen kasvaa koko ajan. Lisäksi työskentelyn turvallisuus on edelleen tänä päivänä, aivan kuin jo vuosikymmeniäkin sitten, tärkeä teema. Tutkimusten muuttuessa jatkuvasti vaativimmiksi ja monipuolisimmiksi, tarve isoille koneille ja lisävarusteille, kuten tehokkaammille kompressoreille, lisääntyy.”
Maaperätutkimuksesta puhuttaessa on yksi asia kuitenkin ylitse muiden. “Tieto täytyy saada maaperästä talteen laadukkaasti. Jos tämä ei onnistu, ei millään muulla ole merkitystä. Siksi tuotekehityksemme merkittävin painopistealue on tällä hetkellä koneiden älykkyyden lisääminen. Digitaalisen tuoteperheemme sydän, GMTracker-tallennin kasvattaa tutkimustyön automaatioastetta ja tehokkuutta sekä datan laatua. Tallentimen lisäksi tarjoamme myös innovatiiviset työkalut tutkimusprojektien suunitteluun ja johtamiseen, koneen huoltoon ja ylläpitoon sekä kalustorekisterin hallintaan. Nämä käyttöön ottamalla koko maaperätutkimuksen arvoketjusta on mahdollista tehdä saumaton kokonaisuus. Tämä lisää työskentelyn tuottavuutta aivan oleellisesti.”


Tulevaisuudessa vieläkin älykkäämmin, tehokkaammin ja ympäristöystävällisemmin
Geomachinen suunnittelupäällikkö Juha Sandholm kertoo, että varsinaisissa tutkimusmenetelmissä ei ole juurikaan tapahtunut viime vuosina kehitystä, mikä tarkoittaa sitä, että perustoiminnoiltaan vaunut tulevat olemaan jatkossakin melko samanlaisia. “Se, missä on vielä todella paljon kehitettävää, on työskentelyn älykkyyden ja sitä kautta sen tuottavuuden lisääminen. Me aloitimme digitaalisten tuotteidemme kehityksen noin neljä vuotta sitten ja se tulee edelleen jatkumaan voimakkaana. Kairavaunumme ovat jatkossa koneoppimisen ansiosta entistä analyyttisempia ja ennakoivempia. Turhat manuaaliset työnkulut jäävät pois ja koneiden seisokkiajat minimoituvat. Tieto alkaa kulkea arvoketjussa reaaliaikaisesti, mikä parantaa projektien läpimenoaikoja ja siten kannattavuutta.”
Digitaalisuuden merkitys tulee jatkossa korostumaan myös siksi, että maaperätutkimusalalle on astumassa uusi kairaajien sukupolvi. “Alalle tulee jatkuvasti tuoreita, nuoremman polven toimijoita. He elävät luontevasti digitaalisuuden aikakautta ja siksi myös työkalujen korkea älykkyysaste on heille itsestäänselvä odotus, ei vain mukava lisä. Haluamme olla tulevaisuuden maaperätutkimusammattilaisille markkinoiden vetovoimaisin kumppani.”
Sähköistyminen on toinen tulevaisuuden tuotekehityksen päätemoista. “Vaunumallejamme on ollut saatavilla hybrideinä jo vuodesta 2021 alkaen. Hiljattain lanseerasimme markkinoille myös täyssähköisen GMe100-kairavaunun, josta odotetaan vastaajaa maaperätutkimuksen jatkuvasti kiristyviin päästöttömyysvaatimuksiin. Asiakkaan konehankintaa ohjaa kuitenkin yleensä vahvasti raha ja vielä tässä hetkessä se hieman hidastaa sähköistymiseen siirtymistä. Odotamme maailman kuitenkin muuttuvan siihen suuntaan, että tulevaisuudessa täyssähköisten tutkimusvaunujen valmistaminen nykyistä edullisemmin on mahdollista.”
Tyytyväinen asiakas on kaiken kivijalka
Geomachinen vahva jalansija maaperätutkimustoimialalla on ennen kaikkea sen asiakkaiden ansiota. “Ilman tyytyväisiä asiakkaita meitäkään ei olisi olemassa. Maaperätutkimusala on suhteellisen pieni ja viidakkorummun kaiku kantaa alalla kauas. Asiakkaat jakavat paljon tietoa keskenään ja kertovat eteenpäin kokemuksiaan siitä, miten hyvin tuotteemme ja palvelumme ovat heidän tarpeisiinsa vastanneet.”
Tärkein syy asiakastyytyväisyyteen on Juha Sandholmin mukaan se, että Geomachine ymmärtää asiakkaidensa toiminnan tärkeimmän tavoitteen. “Jokainen asiakkaamme haluaa tehdä liiketoimintaansa tuottavimmalla, kannattavimmalla ja fiksuimmalla mahdollisella tavalla. He kokevat, että tuotteemme ja palvelumme muodostavat yhdessä kokonaisuuden, jonka avulla tämä onnistuu.”
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä Geomachineen!
