Lisää älyä liiketoimintaan helposti

29.04.2025

Geomachine

Maaperätutkimuksen digitaalisten työkalujen käyttöönotto on Geomachinen ohjauksessa helppoa. Teknologiaa ei tarvitse ymmärtää eikä asioista osata puhua vaikeilla termeillä. Riittää, kun tietää mihin suuntaan omaa toimintaansa haluaa kehittää.

“Maaperätutkimustoimialalla on vuosia tehty asioita samoilla, totutuilla toimintamalleilla”, Geomachinelle digitaalisia palveluita suunnitteleva Pasi Majakangas kertoo. “Uuden opettelu oman työn ohessa voi tuntua työläältä ja siksi monesti halutaankin pitäytyä tutuissa toimintatavoissa. Mutta mitä jos uuden omaksuminen olisikin tehty helpoksi ja se olisi liiketoiminnan kehittymisen näkökulmasta kaikilta kanteilta katsottuna fiksu ja vaivaton panostus?”

Kaksi tapaa käyttöönottoon

Geomachinen digitaalisen tuoteperheen sydämen, GMTracker-tallentimen saa käyttöönsä automaattisesti uuden koneen hankinnan yhteydessä. Tallentimen voi hankkia myös jo työmaalla käytössä olevaan koneeseen.

Koska digitaaliset työkalut ovat maaperätutkimusalalla vielä verrattain uusi asia, käydään keskustelu niiden käyttöönotosta aina tuotelähtöisyyden sijaan asiakkaan toimintatavat, haasteet ja tarpeet edellä. “Jotkut asiakkaistamme tietävät hyvinkin tarkkaan mitä älyominaisuuksia uudelta koneeltaan haluavat ja nämä heidän GMTrackeriinsa sitten koneen tuotantovaiheessa lisätään. Toisinaan asiakkaalla ei itsellään ole selkeää näkemystä siitä, millaiset ratkaisut juuri hänen toimintaansa palvelisivat parhaiten. Silloin me kysymme oikeita kysymyksiä ja selvitämme, millaisia tavoitteita koneelle ja liiketoiminnan kehitykselle on asetettu.”

Asiakas on myös saattanut havaita toiminnassaan ongelmakohtia, joihin hän kaipaisi ratkaisua. “Jos omassa toiminnassa kunnostusta kaipaavat osa-alueet ovat jo tiedossa, lähdemme miettimään, miten juuri nämä saataisiin laitettua kuntoon digitaalisten työkalujemme avulla. Jos tavoitteena on yksinkertaisesti saada omista koneista ja prosesseista enemmän irti, me kerromme mikä kaikki digitaalisten palveluidemme avulla on mahdollista.”

Tapauksia tosielämästä

Pasi Majakangas kertoo, että ongelmana voi olla esimerkiksi se, että koneen seisokkiajat ovat huoltojonojen takia pitkiä ja projektien läpivienti siksi hidasta ja kannattamatonta. “Tällöin ehdotamme GMCaren käyttöönottoa. Se avaa kaksisuuntaisen yhteyden operaattorin, koneen huoltovastaavan ja huoltokumppanin välille. Ohjelmisto antaa huoltokumppanille reaaliaikaisen tilannekuvan kaluston toimintakunnosta ja mahdollistaa näin ennaltaehkäisevän toiminnan koneessa esiintyvien vikojen vähentämiseksi. GMCare myös digitalisoi ja määrämuotoistaa koneen huolto- ja ylläpitodokumentaation ja tallettaa sen keskitysti yhteen paikkaan. Ohjelmisto hyödyntää koneoppimista ja rakentaa oppimastaan jatkuvasti tietämyskantaa. Tämä mahdollistaa koneiden ylläpidon tulevaisuudessa entistä yksilöidymmin ja ennakoivemmin.”

Ongelmana voi olla myös esimerkiksi hankaluus pitää koneeseen liittyvä dokumentaatio ajan tasalla. “Silloin ehdotamme GMFleetin käyttöönottoa. Sen ansiosta kaikki oleellinen kalustotieto on aina reaaliaikaisesti ja päivitettynä saatavilla. GMFleet sisältää kaiken koneeseen liittyvän informaation, koneiden teknisen dokumentaation ja sen elinkaaritiedot. Myös tieto koneiden teknisistä kyvykkyyksistä löytyy rekisteristä helposti.”

Asiakas saattaa myös taistella tiedonvälitysongelmien kanssa, minkä takia projektien eteneminen on tahmeaa. “Silloin ehdotamme GMSiteOpsin hyödyntämistä. Se tuo tehoa projektien johtamiseen ja tutkimustöiden resursointiin sekä automatisoi näihin liittyviä tehtäviä. Se digitalisoi projektijohtajan työpöydän ja liittää sen osaksi projektin arvoketjua. GMSiteOps parantaa prosessien läpinäkyvyyttä, reaaliaikaisuutta, laatua ja turvallisuutta sekä auttaa muuntamaan prosesseista kerätyn tiedon liiketoimintaa tukeviksi toimenpiteiksi.”

Miten siis eteenpäin?

Jos oman liiketoiminnan tehostaminen kiinnostaa, on oikea osoite keskustelun käynnistämiseen Geomachinen myyntipäällikkö Alex Lindholm. “Alexille kannattaa lähettää sähköpostia tai soittaa. Hän järjestää kanssasi tapaamisen, jossa liiketoimintaasi ja tarpeisiisi liittyvä läpivalaisu tehdään. Tuon tapaamisen jälkeen saat tarjouksen digitaalisista ominaisuuksista, jotka voivat auttaa sinua pääsemään tavoitteisiisi. Jos kyseessä on digitaalisten työkalujen liittäminen jo käytössä olevaan koneeseen, varsinaiseen ohjelmistoasennukseen on hyvä varata 1–3 työpäivää. Tämä kannattaa huomioida omien työmaiden aikatauluja suunnitellessa.”

Uuden koneen ostaja pääsee vieläkin helpommalla. “Digitaalisia palveluita tarjotaan aina uuden koneen hankinnan yhteydessä ja silloin pääset avaamaan toimintasi optimoimiseen liittyviä toiveita ja tavoitteita myyjillemme. Kun kone sitten ajetaan tehtaalta ulos, on siihen ohjelmoitu valmiiksi kaikki se älykkyys, jonka koneeseen olet halunnut.”

Pasi Majakankaan mukaan digitaalisia palveluita ei tarvitse vierastaa. “Tuoteperheemme on helposti ymmärrettävä ja käytettävä kokonaisuus, samaa sanovat myös asiakkaamme joilla työkalut ovat jo käytössä. Jos haluat nostaa tuottavuuttasi ja keräämäsi datan laatua, ota rohkeasti yhteyttä. Me kerromme sinulle, mitkä työkaluistamme palvelevat juuri sinun tarpeitasi parhaiten ja miten saat ne suorinta reittiä käyttöösi.”

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä Geomachineen!