Kannattaako sähköiseen maaperätutkimusvaunuun investoida? 

03.09.2025

Geomachine Oy


Sähköisen maaperätutkimusvaunun hankintahinta on vielä tänä päivänä diesel-käyttöistä korkeampi, minkä takia investoinnin kannattavuus saattaa mietityttää. Tässä jutussa kerromme, mitkä asiat tekevät sähkövaunusta fiksun hankinnan pitkällä aikavälillä. 

Diesel-käyttöisten ja sähkökäyttöisten maaperätutkimusvaunujen hintaero selittyy pääasiassa sähkövaunujen tarvitsemien akkujen ja vaunun suurjännitekomponenttien kustannuksilla. Vaikka sähkömoottori on yksinkertaisempi ja edullisempi kuin dieselmoottori, tarvitaan moottorin ja akuston hallintaan enemmän komponentiikkaa, mikä myös osaltaan vaikuttaa vaunun kustannuksiin. 
 
On oletettavaa, että maaperätutkimuksen päästöttömyyteen ohjaavan lainsäädännön kiristyessä, sähköistymisen yleistyessä ja sitä myöden akkujen kysynnän kasvaessa vaunujen valmistuskustannukset tulevat laskemaan. Sähkövaunun hankintaa kannattaa kuitenkin harkita jo nyt. Kun sen hankintahintaa peilaa vaunun elinkaarikustannuksiin, on se jo nykyisellä kustannustasollaan pitkällä tähtäimellä järkevä investointi. 

Vähemmän seisokkeja, enemmän tuottavia työpäiviä 

Sähkövaunun komponentit kaipaavat huoltoa aivan yhtä lailla kuin dieselversiossakin, mutta sähkömoottorin huoltotarve on pienempi, sillä se on rakenteeltaan dieselmoottoria yksinkertaisempi. Moottori on lähes huoltovapaa, sillä sille ei tarvitse suorittaa esimerkiksi öljyjen ja suodattimien vaihtoja. Käytännössä sähkövoimalinjan huolto tarkoittaa akuston, komponenttien, kaapelien ja liittimen tarkastusta. Jäähdytysnesteet täytyy vaihtaa dieselmoottorin tapaan kahden vuoden välein.  
 

Koska sähkömoottorissa on dieselmoottoria vähemmän vikakohteita, tarkoittaa se luonnollisesti vähemmän seisokkipäiviä. Seisokkipäivän hinta on yritykselle kallis, ei pelkästään kulujen, mutta myös esimerkiksi liikevaihtotappioiden, mahdollisten myöhästymissanktioiden ja myöhästymisistä aiheutuvien mainehaittojen takia.  

Kiinni tulevaisuuden vaatimuksissa 

Sähköistymiseen luultavasti voimakkaimmin ohjaava ajuri on lainsäädännön jatkuva kiristyminen. EU:ssa ovat jo käytössä Stage 5 -päästörajat ja entistä tiukempia rajoituksia on suunnitteilla. Pohjoismaissa esimerkiksi Oslossa, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa on jo nyt vaadittu nollapäästöisiä koneita joillekin työmaille. Lisäksi julkisissa tarjouspyynnöissä on yhä useammin vaade vähintään Stage 5 -rajoista tai päästöttömyydestä. 
 
Lainsäädännön kiristyessä sähköistymiseen siirtymistä myös tuetaan kansallisella ja EU:n tasolla. Esimerkiksi Suomessa Työ- ja elinkeinoministeriö on rahoittanut sähköisen työkonekaluston pilotteja ja EU-tasolla InvestEU- sekä Green Deal -rahoitukset tarjonneet tukea PK-yrityksille. 

Sähkövaunun valmius vastata tulevaisuuden lainsäädäntövaatimuksiin tekee siitä osaltaan kannattavan investoinnin niille maaperätutkimusyrityksille, jotka haluavat katsoa huomisen sijasta pidemmälle horisonttiin. Sähkövaunun käytettävyys säilyy hyvänä, koska polttoainejakeluun on odotettavissa muutoksia 10 vuoden aikana. 

Myös mielikuvilla on merkitystä

Mikäli yritys haluaa menestyä, vastuullinen toiminta ei ole enää vain valinnainen vaihtoehto vaan oletus. Vastuullisuutta edellyttävät viranomaisten lisäksi yhä useammin myös yrityksen asiakkaat sekä sen sidosryhmät. Sähköisen työkoneen hankinta ei ole enää vain imagoteko vaan yrityksen käytännön vastaus nykyajan vaatimuksiin.  
 
Sen lisäksi, että sähköinen vaunu on teknisiltä ominaisuuksiltaan erinomainen valinta, on sen hankinta myös vahva viesti. Se kertoo, että yritys on alansa etulinjan toimija ja edelläkävijä, joka tekee liiketoimintaansa vastuullisesti ja katsoo pitkälle tulevaisuuteen.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä Geomachineen!