Huolenpitoa silloin kun sitä tarvitaan
19.06.2025
Geomachine Oy
Jokainen maaperätutkimuksia tekevät yritys tietää, että kairavaunujen käyttöaste on suorassa suhteessa toiminnan tuottavuuteen. Geomachinen tarjoamat huoltopalvelut mahdollistavat sen, että koneiden käyttöaste voidaan maksimoida ja seisokkiajat minimoida.
“Geomachinella ymmärretään, että vain toimiva kone tuottaa”, Geomachinen huoltopäällikkö Camilla Ojapalo aloittaa. “Siksi olemme rakentaneet huoltopalveluidemme kokonaisuuden sellaiseksi, että apu löytyy aina, huolto- tai korjaustarpeen suuruudesta tai korjausaikataulun kireydestä riippumatta.”
Koneiden huolto tapahtuu Suomessa pääasiallisesti Geomachinen Tuusulan toimipisteessä ja muissa Pohjoismaissa huoltopalveluita tarjoavat paikalliset kumppanit. Akuuteissa ongelmatilanteissa apua saa nopeasti huoltopisteiden drop in -palvelun kautta. Pienemmät huollot voidaan suorittaa kenttähuoltona työmaalla useimmiten jo samana tai yhteydenottoa seuraavana päivänä. Kentällä koneelle voidaan antaa myös ensiapua sen huoltoon siirtämiseksi, jos se on lakannut kokonaan toimimasta.
Kairavaunujen korjaus-, muutos- ja huoltotöiden lisäksi huoltopisteissä suoritetaan iäkkäämpien koneiden modernisointeja. Lisäksi tehdään tallenninjärjestelmien ja oheislaitteiden kalibrointia sekä vaunuihin asennettujen radio-ohjauslaitteiden ohjelmamuutoksia.
Ennakointi on parasta huoltoa
Koneen käyttöasteen optimoimisen näkökulmasta paras vaihtoehto on sen kunnosta huolehtiminen mahdollisimman ennakoivasti ja huolto-ohjelmaa seuraten.
“Parasta ongelmanratkaisua on minimoida vikaantumisen mahdollisuus jo etukäteen. Kairavaunuissa on paljon voimaa. Tämä tarkoittaa sitä, että jos joku koneen osista pääsee pettämään eikä ongelmaa korjata pikaisesti, se todennäköisesti laajenee. Jos haluaa toimia tuottavasti, on luonnollisestikin fiksua varmistaa, että työskentely voi jatkua keskeytyksettä. Tuottavuuteen vaikuttaa tietenkin myös se, paljonko koneen vikakorjauksiin on laitettava rahaa. Huoltolaskun suuruus on suoraan riippuvainen syntyneen ongelman laajuudesta.”

Lisää älykkyyttä ja korkeampi käyttöaste
Yksi Geomachinen digitaalisen tuoteperheen jäsenistä, GMCare-huoltopalvelu on suunniteltu tuomaan lisää ennakoitavuutta ja tehokkuutta koneen huoltoon ja ylläpitoon. Ne Geomachinen asiakkaista, joilla tämä palvelu on käytössään, väistävät yllättävät konerikot muita todennäköisemmin. “GMCare on äärimmäisen älykäs huolto-ohjelmisto. Ohjelmisto hyödyntää koneoppimista ja rakentaa oppimastaan jatkuvasti tietämyskantaa. Tämä mahdollistaa koneiden ylläpidon tulevaisuudessa entistä yksilöidymmin ja ennakoivemmin. Kun kone korjataan jo ennen kuin se on ehtinyt kunnolla vikaantua, minimoidaan projektiaikatauluja sotkevien seisokkien pituus.”
GMCaren käyttäjät selviävät myös jo ilmaantuneista ongelmista muita nopeammin. “Palvelu avaa kaksisuuntaisen, reaaliaikaisen yhteyden työmaalta koneen huollosta vastaaville tahoille. Kone pääsee välittömästi huoltokumppanin työjonoon ja ongelmien ratkaisu voi alkaa ensitilassa. Osa ongelmista voidaan ratkoa diagnostiikan avulla etänä, mikä luonnollisesti säästää aikaa ja myös kustannuksia.”
GMCare-huoltopalvelu on saatavilla kaikille Geomachinen asiakkaille, joilla on käytössään GMTracker-tallennin ja sen Cloud-ulottuvuus. Mikäli GMTracker ei ole koneeseen vielä asennettuna, tämä onnistuu ongelmitta. “Asennustyöt ottavat 1–3 työpäivää, eli sen käyttöönotto sujuu tarvittaessa hyvinkin nopeasti.”
Huoltopalveluiden asiantuntevaa aatelia
Geomachinen huoltopalveluita on kiitelty asiakkaiden toimesta ja siihen on helppo nimetä syy. “Geomachine valmistaa itse huoltamansa koneet, mikä tietenkin tarkoittaa sitä, että tunnemme jokaisen niistä perinpohjaisesti. Huoltopisteemme sijaitsee saman katon alla valmistuksen kanssa, minkä ansiosta kaikkiin huollon puolella mahdollisesti esiin nouseviin kysymyksiin saadaan nopeasti vastaus. Myös Pohjoismaiden kumppaneillamme on aina meihin hyvä yhteys. Jos siellä nousee esiin huoltoon liittyviä kysymyksiä, saadaan nämäkin ratkottua ilman aikaviiveitä.”
Konetuntemuksen lisäksi Geomachinen vahvuuksiin kuuluu myös palvelun ripeys. “Saman katon alla valmistuksen ja huollon kanssa sijaitsee myös varaosavarasto. Saamme siis yleensä tarvitsemamme varaosat käyttöön suoraan hyllystä, ilman että postin kulkua tarvitsee jäädä odottelemaan. Tämä on tietenkin asiakkaidemme mielestä hyvä asia, sillä koneen seisokkipäivät ovat yritykselle kalliita.”
Camilla Ojapalon mukaan Geomachinen huoltopalveluiden hyödyntämiselle on loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen syy. “Jos koneen pitkäikäisyys kiinnostaa, kannattaa Geomachinen huoltopalvelut ottaa koko niiden mittakaavassa käyttöön.”
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä Geomachineen!
