Apu ongelmiin suoraan hyllystä
06.06.2025
Geomachine Oy
Geomachinen varaosavarasto sisältää kymmeniä tuhansia erilaisia nimikkeitä, joista aktiivisessa kierrossa on muutama tuhat. Apu varaosatarpeeseen löytyy useimmiten suoraan Geomachinen omalta varastolta, minkä ansiosta ongelmat saadaan ratkottua ripeästi.
Nopea ja asiantunteva varaosapalvelu on olennainen osa koneen käyttöasteen maksimoinnissa. Kun konerikko yllättää tai koneen komponentti on tulossa tiensä päähän, on tärkeää että varaosien vaihdot suoritetaan viiveettä ilman pitkiä odotteluaikoja.
“Koneen seisokkipäivät ovat yritykselle kalliita ja siksi teemme kaikkemme, ettei niitä ainakaan varaosaongelmien takia syntyisi”, Geomachinen varaosamyyjä Markus Ikonen kertoo. “Tuusulan varastoltamme löytyy hyllytavarana suurin osa koneen kuluvista osista ja kauttamme saa varaosat aivan kaikkiin kairavaunussa kiinni oleviin komponentteihin. Saamme yleensä toimitettua osat asiakkaalle samana tai seuraavana päivänä tilauksesta. Jos osa on erikoisempi ja se joudutaan tilaamaan toimittajalta, on toimitusaikataulu luonnollisesti hieman pidempi. Näissäkin tapauksissa teemme parhaamme, että osa saataisiin asiakkaalle nopeimmalla mahdollisella aikataululla.”
Geomachinella on Tuusulassa varaosavaraston lisäksi myös niiden valmistusyksikkö. “Valmistamme osan kairavaunujen tarvitsemista osista itse. Tämä luonnollisesti osaltaan varmistaa niiden hyvän saatavuuden.”
Tarpeen vaatiessa tai vuosisopimuksella
Asiakkaalla on mahdollisuus tilata tarvitsemansa varaosat tarpeen ilmaantuessa tai varmistaa niiden nopea saatavuus koneen huoltosopimukseen perustuvalla vuosisopimuksella.
Parasta ongelman ratkaisua on yrittää välttyä siltä ennakkoon. Mitä suunnitelmallisemmin ja säntillisemmin konettaan huoltaa, sitä pienempi on yllättävien konerikkojen mahdollisuus. “Kun konerikkoja kuitenkin toisinaan tulee tai koneen määräaikaishuolto on tulossa ajankohtaiseksi, selviää näistä tilanteista jouhevimmin vuosisopimuksen puitteissa. Pidämme varaosavarastossamme reserviä koneen kuluvista osista sopimusasiakkaillemme, millä varmistetaan että he saavat tarvitsemansa varaosat viiveettä kun niille ilmenee tarve.”
Vuosisopimuksen solmiminen Geomachinen kanssa on helppoa. “Kiinnostuksestaan kannattaa ilmoittaa varaosapalveluumme. Käymme sen jälkeen läpi yrityksen tarvitsemien vara- ja kuluosien menekin historiatiedot tai teemme näistä uusille asiakkaille arvion. Tämän pohjalta rakennamme asiakaskohtaisesti räätälöidyn ehdotuksen vuosisisopimuksesta. Palvelu aktivoituu heti sopimuksen solmimisen jälkeen.”
Vuosisopimuksella on asiakkaalle muitakin etuja kuin varaosien saatavuuden varmistaminen. “Liiketoiminnan kulujen budjetointia helpottaa se, että voi varata vuosibudjettiinsa todelliseen menekkiin perustuvan kustannusvarauksen koneen vuoden aikana tarvitsemille osille.“

Saatavilla kaikilla Geomachinen päämarkkina-alueilla
Suurin osa Geomachinen varaosapalveluita käyttävistä asiakkaista operoi Suomen alueella, mutta palvelu toimii myös sen rajojen ulkopuolella. “Toimimme aktiivisesti myös Ruotsissa, Norjassa, Islannissa ja Virossa. Näillä alueilla palvelun saa paikallisten kumppaneidemme kautta.”
Pohjoismaat on maaperätutkimusympäristönä melko yhtenäinen alue eikä varaosanimikkeiden menekissä siksi ole juuri maakohtaisesti eroja. “Markkina-alueesta riippumatta eniten menee koneen kuluvia komponentteja, kuten puomien liikkuvia osia, poratankoja, adaptereita sekä erilaisia alustan osia ja laakereita.”
Varaosien toimitusajat ovat nopeita markkina-alueesta riippumatta. “Teemme tiivistä yhteistyötä paikallisten kumppaneidemme kanssa ja meillä on kanava heihin jatkuvasti auki. Kun varaosatilaus tulee, saamme useimmiten tarvittavat osat nopeasti matkaan omasta hyllystämme.”
GMFleet avuksi kalustorekisterin hallintaan
Maaperätutkimusalalla kaluston elinkaaren hallinta on perinteisesti ollut haasteellista, sillä koneisiin ja varaosiin liittyviä teknisiä dokumentteja ei ole talletettu keskitetysti yhteen paikkaan. Tietojen päivittäminen on vaatinut manuaalista työtä, eikä kalustotieto ole tästä syystä ollut ajan tasalla.
“Ottamalla käyttöön GMFleet-kalustorekisterityökalumme, voi varmistaa että kaikki koneensa oleellinen kalusto- ja varaosatieto on aina ajantasaisesti saatavilla. GMFleet sisältää kaiken koneeseen liittyvän informaation, koneiden teknisen dokumentaation ja sen elinkaaritiedot. Myös tieto koneiden teknisistä kyvykkyyksistä löytyy rekisteristä helposti.”
Varaosatietojen keskitetty dokumentointi GMFleet-rekisteriin sujuvoittaa koneen palauttamista takaisin tositoimiin huolto- tai korjaustoimenpiteiden jälkeen. “Huoltokumppanit ja projektijohto saavat rekisteristä käyttöönsä kaikki tarvitsemansa kalustotiedot ajantasaisina ja määrämuotoisina. Se nopeuttaa paitsi varaosatoimituksia, myös tilannekuvan muodostamista huoltoprosessin etenemisestä.”
Jos korkeampi käyttöaste kiinnostaa
Konevalmistajana Geomachine tietää tarkalleen, millaisia varaosia maaperätutkimusvaunuissa tarvitaan ja miten niiden menekki nimikekohtaisesti vaihtelee. “Asiantuntemuksemme maaperätutkimuskoneiden maailmassa on todella kovaa. Asiakkaan näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että apu ongelmiin löytyy aina ja viiveettä. Tuusulassa meillä toimii varaosapalvelun kanssa saman katon alla koneiden myynti, suunnittelu, valmistus, huolto ja osien koneistus. Saamme kaikkiin kysymysmerkkeihin siksi vastaukset varmasti ja nopeasti.”
Geomachinen varaosapalvelut soveltuvat Markus Ikosen mukaan kaikille maaperätutkimusyrityksille, jotka haluavat varmistaa koneidensa mahdollisimman korkean käyttöasteen. “Kun sattuu, meillä alkaa tapahtua välittömästi. Tiedämme, miten kalliita seisokkipäivät ovat paitsi kuluiltaan, myös myöhästymissanktioiden ja liikevaihtotappioiden takia. Siksi teemme parhaamme, että niiden määrä voitaisiin asiakasyrityksissämme minimoida alhaisimmalle mahdolliselle tasolle.”
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä Geomachineen!
